“Pisanie to męka.” “Pisanie to koszmar”. “Pisanie jest bardzo, bardzo trudne.”
Tego typu poglądy są nagminne wśród pisarzy akademickich. Aby osiągnąć sukces w akademii musimy pisać i publikować, ale często mamy z tym problemy. Prokrastynujemy i w ten sposób szkodzimy naszym karierom, naszym szansom na otrzymanie grantu, naszemu dorobkowi. Większość zajęć z pisania akademickiego w ogóle nie zajmuje się tymi problemami: tego typu kursy nie uczą uczestników o procesie pisania – nie pokazują, jak regularnie tworzyć wysokiej jakości treści. Czasami wręcz zaszczepiają w nas szkodliwe przekonania, które potem przeszkadzają nam w pisaniu.

“Uwolnij swoje słowa” to pierwszy w Polsce warsztat uczący akademików podstaw procesu pisania. Zajęcia oparte są moje doświadczenia jako pisarki akademickiej (11 opublikowanych/przyjętych artykułów naukowych od obrony doktoratu w październiku 2015 roku), blogerki i pisarki kreatywnej, a także o wiedzę i doświadczenie Marii Kuli, która od wielu lat prowadzi zajęcia odblokowujące pisarzy kreatywnych.

Warsztat ma charakter praktyczny – podczas zajęć przede wszystkim piszemy. Uczestnicy pracują nad swoimi artykułami naukowymi albo doktoratami. Jako prowadząca przeprowadzam ich przez proces pisania – od etapu robienia notatek do stworzenia pierwszej wersji tekstu. Warsztat prowadzę w języku polskim lub angielskim

Na zajęciach omawiamy następujące zagadnienia:

  • Najczęstsze problemy z pisaniem
  • Strach przed pisaniem i jak sobie z nim radzić
  • Jak napisać pierwszą wersję tekstu przy pomocy Techniki Wielu Wersji
  • Jak stworzyć nawyk pisarski
  • Jak dawać kosntruktywną informację zwrotną współautorom

Uczestnicy pierwszego warsztatu wystawili mu średnią ocenę 5.71 na 6.

Co mówią uczestnicy:

“Uważam, że Twój warsztat był świetnie przygotowany i przemyślany”

“Podobało mi się, jak przeprowadzałaś nas przez cały proces […]. Czułam, że nie byłam oceniana i to bardzo mi pomogło.”

“Było świetnie! Pokazałaś mi tyle trików, których będę używać codziennie. Dziękuję, że podzieliłaś się swoją wiedzą.”

“Bardzo przydatne wskazówki. Podobało mi się zwłaszcza to, że byliśmy “zmuszeni” rzeczywiście przelać słowa na papier. To dla mnie najtrudniejsza część pracy nad nowym artykułem, a na warsztacie zrobiłam to!”

“Dobrze się bawiłam (i była to cudowna niespodzianka)”.